Er du en Cylon?

Jeg har tidligere reflektert over Battlestart Galactica, men det var jo helt uten video! Dette er et av de spillene som gjerne fortjener litt ekstra oppmerksomhet. Så da tenkte jeg å supplere med en referat fra et av spillene vi allerede har hatt, men også med en Brettspill med Takras-video for å toppe det hele!

Marog hadde invitert til kveld hjemme hos seg og sin kone. Vegard og Pift møtte også opp i tillegg til meg, og jeg skulle få gleden av å introdusere Battlestar Galactica til dem alle. Brettspillet, altså. Alle hadde sett i hvertfall noe av serien og hadde et forhold til karakterene og historien. Dette er absolutt ikke et must for å ha glede av spillet, men det vil hjelpe. I kveld skulle vi reise til planeten Kobol. Hvem ville være forræder og hvem var menneske?

Alt begynte så stille og fredelig, og vi klarte tidlig å rømme fra den initielle Cylon-styrken som stod ved dørstokken. Men allerede da begynte problemene å balle på seg. I begynnelsen kom det større kriser som var vanskelige å overkomme, og vi hadde store tap, spesielt på mat og bensin. Men vi var usikre på om det fantes Cylons i rekken, selv om Marog tidlig pekte ut Vegard som en potensiell Cylon.

Marog var president og Kaoleena admiral. Men ville dette mann/kone-forholdet være ekte dersom en av dem viste seg å være Cylon? Man kan ikke stole på noen i dette spillet. Det eneste sikre er å følge sin egen vei og gjøre sitt for at de andre ikke ødelegger for deg og dine planer. Og om du selv er Cylon, hvordan vil du klare å holde masken eller ikke gjøre for avslørende handlinger?

Mange spørsmål. Få svar. Etter hvert som tiden gikk så var det lett å se hvilken vei det gikk. Menneskene ville ikke klare å nå målet. Alt gikk dårlig, spesielt mat og befolkning. Bensinen var også dårlig, men plutselig var det ikke det verste. Og ganske så riktig; vi tapte kampen om å komme frem. Cylons hadde vunnet. Vegard var Cylon, men det var også jeg! Etter sleeper agent-fasen fikk jeg vite at jeg også var Cylon, og gjorde mitt for å stoppe oss i å nå målet. Jeg hadde blitt admiral innen den tid og valge den verste av to destinasjoner.

Runde 2

Vi kunne ikke nøye oss med å tape og tok derfor en ny runde. Denne gangen kjente alle hvordan spillet fungerte og vil var klare for ny kamp. Nye karakterer ble valgt tilfeldig, og jeg ble president. Men tidlig ute ble jeg sendt til fengsel og mistet tittelen over til Kaoleena. Pift ville ha meg tilbake som president, og etter valget ble det stemt nok positive stemmer til at jeg fikk tittelen tilbake.

Denne gangen hadde vi grei kontroll over ressursene våre, og spesielt enkelt var det å finne ut hvem det var som var Cylon. Pift gjorde noen handlinger som absolutt alle mente var dårlige, og han var fort avslørt som en Cylon. Han innrømmet dette og viste sin sanne natur. Da fikk han mulighet til å sabotere oss ordentlig, og kampen ble meget intens.

Så presterer Marog å si «Hvis dokke vil vinne…» til oss mennesker. Da var det ingen tvil hvilket flagg han bar. Vi hadde med to Cylons å gjøre! Men likevel så nærmet vi oss Kobol sakte men sikkert. Det var tøff kamp om mat, men etter litt bruk av superkrefter så beseiret vi den ene Cylon-styrken etter den andre, og vi fikk også litt mat tilbake. Men Cylonene gjorde alt de kunne for å stoppe oss.

Bare ett hopp igjen og vi ville klare det. Bare ett eneste FTL-kort til fra krisekortene og vi ville være i mål. Men disse kortene kom aldri, selv om vi beseiret det ene etter det andre. Og samtidig var det bare én ressurs igjen for å tape som mennesker. Spenningen var til å ta og føle på, for dette var så nært som man kan få det, en skikkelig cliffhanger før neste sesong.

Men så lenge ville vi ikke vente! Klokken var langt over midnatt men vi måtte se dette ferdig. Pift hadde siste ordet i spillet og delte ut et superkrisekort. Dette ødela virkelig alt for menneskene, og Cylonene Marog og Pift kunne med glede gå seirende ut av situasjonen. Vegard hadde også denne gangen blitt beskyldt for å være Cylon, men det av selve Marog – Cylonen.

En flott kveld med to gode historier utfoldet seg. Og det er bare å glede seg til neste sesjon med Battlestar Galactica. Neste gang tar jeg med meg Pegasus-utvidelsen. Da blir det nok andre boller!

Brettspill med Takras: Omtale av Battlestar Galactica

En kommentar til «Er du en Cylon?»

  1. Tilbaketråkk: Battlestar Galactica! – Preikestolen Gamers

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..